Chestionar pentru fundamentarea nevoilor de practică adresat cadrelor didactice


Stimați profesori,

În această perioadă, Asociația Atitudini și Alternative intenționează să depună o cerere de finanțare aferentă Programului Educație și Ocupare 2021-2027, respectiv apelului de proiecte „Adaptarea serviciilor educaționale adresate elevilor și personalului didactic din ÎPT – Stagii de practică pentru elevi“. În acest context, vă invităm să vă alăturați eforturilor noastre (ca susținători și viitori parteneri) în completarea și transmiterea chestionarului prezentat mai jos (și care se adresează exclusiv cadrelor didactice). De asemenea, vă rugăm să ne sprijiniți în completarea unui alt chestionar adresat elevilor din liceul dumeavoastră (acesta din urmă va face obiectul unei solicitări distincte).

Scopul celor 2 chestionare este de a fundamenta Analiza de nevoi (focusată pe școală, profesori și elevi), pentru ca aceste nevoi să fie ulterior abordate/ reflectate într-un set de măsurile propuse la finanțare. Prin urmare, consultarea cadrelor didactice (inclusiv a managementului școlar) și a elevilor este esențială pentru identificarea și validarea unor nevoi relevante, a resurselor și perspectivelor de asigurare a calității în ceea ce privește adaptarea serviciilor educaționale la cerințele unei educații moderne, la dezvoltarea personală a elevilor, la expectanțele pieței muncii.

Consultarea realizată prin intermediul chestionarelor are un caracter descriptiv-exploratoriu, iar datele colectate respectă prevederile legale privind prelucrarea și protecția datelor cu caracter personal (Regulamentul (UE) nr. 679 din 27 aprilie 2016). Informațiile colectate sunt anonimizate și utilizate strict în context metodologic și statistic (referințe metodologice, tabele, reprezentări grafice). De altfel, chestionarele nu solicită date (particularizate) despre respondent (nu se solicită nume, prenume, semnătură), ci numai date sociodemografice (ex., vârstă, gen, statut educațional sau ocupațional, după caz).

Având deplina convingere că opiniile dvs. se vor dovedi valoroase în succesul demersurilor noastre, vă rugăm să ne sprijiniți în completarea chestionarului de mai jos.

Vă mulțumim!

Echipa Atitudini și Alternative

 

Sunt 33 intrebari in acest chestionar.

CONTEXT

q0. În contextul activității de practică, diverse studii și analize evidențiază un set de probleme la la nivel sistemic (cu care se confruntă sistemul de învățământ și/ sau piața muncii din România).

Selectați câteva probleme relevante și a căror rezolvare ar îmbunătăți situția actuală a elevilor din unitatea școlară în care lucrați:

a) lipsa oportunității elevilor de a participa la stagii de practică organizate prin parteneriate între școli și mediul privat (set de opțiuni restrânse în alegerea domeniului în care să desfășoare stagiul de practică);
b) lipsa de preocupare a responsabililor (mediul public și privat) pentru o mai bună corelare a nevoilor de angajare cu nevoile de formare ale individului;
c) insuficienta adecvare între educația școlară și așteptările angajatorilor (în general) – corelație slabă între aria curriculară și fișa de post;
d) lipsa sistemelor de informare coordonată între instituțiile educaționale și agenții privați, necesare propagarii informațiilor despre oportunitățile de dezvoltare ale elevilor;
e) lipsa competențelor TIC (IT) necesare pieței muncii;
f) lipsa cunoasterii practice a meseriei pentru care se pregătesc;
g) interes scăzut din partea factorilor de sprijin (familie, organizații neguvernamentale, asociații profesionale, universități, instituții și servicii publice);
h) lipsa unui suport de specialitate dedicat planificării rutelor educaționale (învățământ preuniversitar - universitar - viitoare carieră profesională a elevilor);
i) insuficient sprijin din partea mediului asociativ, care să compenseze precaritatea resurselor umane din învăământ (cadre didactice, personal auxiliar);
j) absența unor valori și abilități psiho-sociale care să faciliteze, în perspectivă, accesul pe piața muncii (lucrul în echipă, comunicare, managementul conflictelor, etică, integritate și comportament prosocial, abilități de prezentare și dezbatere, inițiativă și responsabilitate);

I. DATE SOCIODEMOGRAFICE ȘI PROFESIONALE

Data completării:

Format: zz.ll.aa

Vârsta:

Sex:
Vechime în activitatea profesională (ani împliniți):

 

Pentru mai puțin de 1 an treceți numărul de luni, conform modelului următor:

0,1 = 1 lună;

0,6 = 6 luni;

0,11 = 11 luni;

1. Unitatea de învățământ în care profesați (norma de bază):

a) Liceul Tehnologic “Goga Ionescu” Titu;
b) Liceul Tehnologic „Constantin Brâncoveanu” Târgoviște;

2. Disciplina/ discipinele pe care le predați și/ sau în care sunteți specializați:

 

Precizare: dacă sunt mai multe discipline, notați-le în aceeași casetă, separându-le prin punct și virgulă (;)

3. Clasa/ clasele la care predați:

a) clasa a IX-a
b) clasa a X-a
c) clasa a XI-a
d) clasa a XII-a
e) învățământ post-liceal, anul I
f) învățământ post-liceal, anul II
g) învățământ profesional, clasa a IX-a
h) învățământ profesional, clasa a X-a
i) învățământ profesional, clasa a XI-a
4. Domeniul:
a) comerț;
b) economic;
c) electric;
d) electromecanică;
e) electronică și automatizări;
f) mecanică
g) producție media
h) protecția mediului
i) turism și alimentație

5a. De-a lungul carierei profesionale, ați fost implicat(ă) în activitatea de practică a elevilor (inclusiv în prezent)?

a) da
b) nu

II. CORELAREA ÎNVĂȚĂRII CU PIAȚAMUNCII

6a. Desemnați 1-5 angajatori la care elevii liceului dvs. și-au desfășurat activitatea de practică/ stagiile de internship:

În casetele dedicate se notează denumirea angajatorului (întreprindere/ companie/ firmă/ organizație/ instituție)

 

 

Precizare: dacă sunt mai de 5 angajatori, separați prin punct și virgulă (;) denumires acestora (în oricare dintre casetele disponibile)

Dacă nu a fost cazul/ nu știți – lăsați necompletat!

6b. Desemnați 1-5 angajatori la care elevii liceului dvs. credeți că și-ar putea desfășura activitatea de practică/ stagiile de internship (în viitor):

În casetele dedicate se notează denumirea angajatorului (întreprindere/ companie/ firmă/ organizație/ instituție)

 

 

Precizare: dacă sunt mai de 5 angajatori, separați prin punct și virgulă (;) denumires acestora (în oricare dintre casetele disponibile)

Dacă nu a fost cazul/ nu știți – lăsați necompletat!

7. Alegeți un domeniu în care angajatorii au oferit stagii de practică elevilor din liceul dumneavostră (listare în ordine alfabetică):

a) comerț;
b) economic;
c) electric;
d) electromecanică;
e) electronică și automatizări;
f) mecanică
g) producție media
h) protecția mediului
i) turism și alimentație
 

Alegerea unică este corelată cu:

  • cea mai bună cunoaștere a domeniului respectiv (relevanță, implicare);
  • cerința filtrării domeniului ales cu conținuturile de instruire practică specifice (alocate domeniului de rerferință) - conform întrebării de mai jos; 

8. Indiferent de domeniul ales anterior, ce alte conținuturi de instruire ar trebui abordate în cadrul activității de practică la angajatori?

Răspunsul este opțional, puteți furniza 1-3 recomandări în casetele dedicate.

 

Evidențiați numai acele teme/ conținuturi de instruire practică diferite de cele deja selectate.

Dacă sunt mai de 3 recomandări de conținuturi de instruire practică, separați-le prin punct și virgulă (;) - în oricare dintre casetele disponibile.

Dacă nu a fost cazul/ nu știți – lăsați necompletat!

9. în opinia dumneavostră, stagiile de practică au asigurat o corelare a învățării cu piața muncii:

1. deloc
2. în mică măsură
3. în oarecare măsură
4. în mare măsură
5. în foarte mare măsură

III. NEVOI DE PRACTICĂ ȘI PERSPECTIVA DEZVOLTĂRII DE ABILITĂȚII ȘI COMPETENȚE

10. În general, cât de mulțumit(ă) sunteți de derularea activității de practiă a elevilor, prin raportare la:

                                                                                          1 = foarte nemulțumit(ă);                                                                                                                                                                                      5 = foarte mulțumit(ă)

  1 2 3 4 5
a) prestația angajatorilor (partenerilor de practică)
1
2
3
4
5
b) relația dintre partenerii de practică și unitatea de învățământ
1
2
3
4
5
c) rezultatele elevilor practicanți/ stagiari
1
2
3
4
5
d) reacția părinților
1
2
3
4
5
e) susținerea din partea "actorilor" comunitari (organizații și asociații, instituții și servicii publice)
1
2
3
4
5
                                                                                           1 = foarte nemulțumit(ă);                                                                                                                                                                                      5 = foarte mulțumit(ă)

11. Vă rugăm să ierarhizați următoarele nevoi de practică, din perspectiva dezvoltării abilitățior și competențelor elevilor:

a) Antreprenoriat (cum să inițieze și/ să dezvolte, în viitor, o mică afacere)
b) Producție media (informare, comunicare, promovare)
c) Econome verde (preocupare pentru mediu și schimbări climatice)
d) Teme orizontale (nediscriminare, egalitate de șanse, TIC și inovare socială)
e) Mentoring (cum să utilizeze îndrumarea ca instument de dezvoltate personală, educațională, profesională)
f) Mediere, facilitare și dezvoltare comunitară (relația cu comunitatea și cu alte organizații publice sau private)
g) Abilități psiho-sociale (job club, integrare, abilități de prezentare/ susținere/ dezbatere etc.)

12. Selectați cele mai importante teme de instruire practică (și care ar trebui să se regăsească în activitățile viitorului proiect vizat):

a) Antreprenoriat (cum să inițieze și/ să dezvolte, în viitor, o mică afacere)
b) Producție media (informare, comunicare, promovare)
c) Econome verde (preocupare pentru mediu și schimbări climatice)
d) Teme orizontale (nediscriminare, egalitate de șanse, TIC și inovare socială)
e) Mentoring (cum să utilizeze îndrumarea ca instument de dezvoltate personală, educațională, profesională)
f) Mediere, facilitare și dezvoltare comunitară (relația cu comunitatea și cu alte organizații publice sau private)
g) Abilități psiho-sociale (job club, integrare, abilități de prezentare/ susținere/ dezbatere etc.)

13. Care ar fi beneficiile sub aspectul impactului asupra dezvoltării persoanele, educaționale și profesionale?

Se acordă câte o notă între 1 și 10, unde 1 = impact minim (nesemnificativ); 10 = impact maxim (semnificativ, de durată, cu efecte pe termen lung). Sunt evaluate numai temele de instruire practică selectate anterior.

 Se acordă câte o notă între 1 și 10, unde 1 = impact minim (nesemnificativ); 10 = impact maxim (semnificativ, de durată, cu efecte pe termen lung).

14. Ce alte abilități și competențe ar mai putea fi furnizate/ livrate elevilor în cadrul proiectului vizat?

15. De ce ar avea nevoie unitatea școlară pe care o reprezentați pentru a îmbunătăți calittea învățării și a stagiilor de practică?

Alte informații relevante

16. În ce măsură următoarele inițiative merită să fie integrate în activitățile proiectului:

                                                                            1 = în foarte mică măsură;                                                                                                                                                                                      5 = în foarte mare măsură;

  1 2 3 4 5
a) activități care să conducă la îmbunătățirea infrastructurii mediilor de practică (ex., achiziții pentru amenajări și dotări ale spațiilor de practică, resuse atrase din parteneriate viitoare);
1
2
3
4
5
b) concurs pentru stimularea elevilor cu cele mai bune performante în activitatea de practică
1
2
3
4
5
c) inițierea unui concurs – cele mai pune practici ale angajatorilor;
1
2
3
4
5
d) promovarea unor povești de succes și/ sau lecții învățate de către unitățile școlare;
1
2
3
4
5
e) recunoașterea meritelor persoanelor implicate în activitatea de practică/ stagiile de internship (de ex., Tutorele anului/ cel mai bun îndrumător);
1
2
3
4
5
f) implementarea unor alternative de formare compatibile cu activitățile de practică (mentoring, coaching, învățare unii de la alții, benchmarking/benchlearning etc.)
1
2
3
4
5
g) acțiuni care să asigure sustenabilitatea proiectului, după finalizae/ după ce acesta nu va mai fi finanțat;
1
2
3
4
5
                                                                             1 = în foarte mică măsură;                                                                                                                                                                                      5 = în foarte mare măsură;
17. Vă rugăm să precizați (răspunsul este opțional):

Recomandări privind completarea integrală și transmiterea chestionarului:

Înainte de a da click pe butonul TRIMITE, aveți posibilitatea de a vizualiza Formularul online și de a modifica opțiunile de răspuns (nu dați BACK, ci rulați pagina). După ce ați apăsat pe TRIMITE, nu mai aveți posibilitatea de revenire asupra datelor completate online.

În cazul în care nu ați completat toate câmpurile (la întrebările setate ca fiind obligatorii, marcate cu *) - Nu veți putea TRIMITE chestionarul! Prin setări specifice, veți fi direcționat către întrebarea/ întrebările pentru care nu a fost furnizat răspunsul complet. În schimb, completarea conformă asigură transmiterea Formularului: după ce ați dat click pe butonul TRIMITE, va fi afișat următorul mesaj de confirmare:

Vă mulțumim!

Răspunsurile dvs. au fost înregistrate.

Dacă, din diverse motive, nu ați reușit transmiterea chestionarului (integral completat, evident), vă rugăm să reluați de la capăt completarea chestionarului (click pe link, urmat de completare, întrebare cu întrebare). În baza de date vor fi preluate (și ulterior, analizate) numai chestionarele integral completate!

Vă mulțumim pentru înțelegere și sprijin!