Percepția cadrelor didactice de chimie asupra rolului educației nonformale în predarea chimiei


Chestionarul de față investighează percepția cadrelor didactice de chimie cu privire la necesitatea și utilitatea includerii unor activități de educație nonformală în demersul didactic. Completarea chestionarului confirmă acordul participării la cercetare. Prezentul studiu respectă Declarația de la Helsinki privind drepturile subiecților umani participanți în cercetare. Datele dumneavoastră cu caracter personal vor rămâne confidențiale și vor fi folosite doar în scop științific, conform prevederilor Regulamentului UE 679/2016 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Răspunsurile dumneavoastră sunt confidențiale și anonime (nu se solicită nume, prenume sau semnătură) și vor fi utilizate numai pentru prelucrările statistice aferente raportului care formalizează studiul de referință).

Mai mult, fiiind un sondaj de opinie cu întrebări anonimizate, răspunsul dvs. nu angajează responsabilitatea organizației de apartenență, NU generează obligații și consecințe. În secțiunea de prelucrare a datelor, secțiunea realizată pe baza chestionarului va conține referințe statistice (grafice, tabele, respectiv numere și valori procentuale), NICIDECUM referințe/ aprecieri/ judecăți de valoare despre organizațiile/ instituțiile/ asociațiile din care faceți parte!

În acest context, vă rugăm să ne răspundeți la întrebările de mai jos. Timpul de completare estimat este de 15 minute. Evident, dacă pe parcursul completării chestionarului decideți să vă retrageți, o puteți face oricând.

 

Vă mulțumim!

Sunt 24 intrebari in acest chestionar.

FRECVENȚA ACTIVITĂȚILOR DE EDUCAȚIE NONFORMALĂ

1. Cât de des integrați activități de educație nonformală în procesul de predare-învățare-evaluare a chimiei?

a) Niciodată
b) O dată pe an (școlar)
c) De 2-3 ori pe an
d) O dată pe lună
e) Mai mult de o dată pe lună

2. În ce contexte ați desfășurat astfel de activități de educație nonformală?

a) Săptămâna „Școala Altfel”
b) Săptămâna Verde
c) În cadrul orelor de curs
d) Proiecte și activități extracurriculare

3. Dacă timpul, programa școlară etc. v-ar permite, cât de des v-ați dori să integrați activități de educație nonformală în procesul de predare-învățare-evaluare a chimiei?

a) Niciodată
b) O dată pe an (școlar)
c) De 2-3 ori pe an
d) O dată pe lună
e) Mai mult de o dată pe lună

TIPURI DE ACTIVITĂȚI

4. Ce spații și contexte de învățare ați utilizat pentru desfășurarea activităților de învățare nonformală a chimiei?

a) Universități și institute de cercetare
b) Centre educaționale (PlaYouth, Unico-Universitatea Copiilor, Casa Experimentelor etc.)
c) Târguri de știință (Noaptea Cercetătorilor Europeni, Astrofest, Festivalul de Chimie, Bucharest Science Festival etc.)
d) Muzee de știință și tehnologie
e) Natură (parcuri publice, Grădina Botanică, păduri, lacuri etc.)
f) Școli de vară (Școala de Vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele, UBSU etc.)
g) Vizite la companii locale din domeniu
h) Proiecte/schimburi de experiență internaționale de tip Erasmus+, Comenius etc.
i) Servicii și autorități publice (ex. biblioteci județene, inspectorate școlare, Casa Corpului Didactic etc.)
j) Niciuna dintre cele listate

5. În urma derulării acestor activități, ați observat un impact pozitiv în următoarele arii?

                                                                                                  1 = Deloc;             2 = În mică măsură;              3 = Într-o oarecare măsură;              4 = În mare măsură;           5 = În foarte mare măsură

  1 2 3 4 5
a) Motivația elevilor
1
2
3
4
5
b) Curiozitatea elevilor pentru domeniul științelor (dorința de a afla lucruri noi)
1
2
3
4
5
c) Interesul elevilor (manifestat prin frecvența participării)
1
2
3
4
5
d) Înțelegerea de către elevi a unor aspecte teoretice de chimie
1
2
3
4
5
e) Performanța academică/ școlară a elevilor
1
2
3
4
5
f) Inclusivitate și echitate (integrarea elevilor cu dizabilități sau CES)
1
2
3
4
5
g) Dezvoltarea profesională a profesorilor
1
2
3
4
5
h) Leadership-ul școlii (ex. în luarea deciziilor)
1
2
3
4
5
i) Imaginea școlii (ex. deschiderea către comunitatea locală, campanii, alte inițiative de comunicare publică)
1
2
3
4
5
j) Capacitatea școlii de a atrage finanțări externe (ex. proiecte de tip Erasmus+)
1
2
3
4
5

6. Mai există și o altă arie de interes pentru care s-a produs un impact semnificativ (mare sau foarte mare)?

a) Da
b) Nu
 Dacă ați bifat a) Da - vezi și întrebarea nr. 7

ROLUL ACTIVITĂȚILOR DE EDUCAȚIE NONFORMALĂ

8. Ordonați fiecare rol al activităților de învățare nonformală a chimiei în funcție de importanța acestora (de la cel mai important – dreapta sus, la cel mai puțin important – coada clasamentului):

a) Ajută elevii să înțeleagă mai bine diverse noțiuni și fenomene chimice
b) Ajută elevii să lege noțiuni teoretice de aplicații din viața de zi cu zi
c) Stimulează interesul pentru știință al elevilor
d) Stimulează creativitatea elevilor
e) Stimulează lucrul în echipă
f) Stimulează gândirea critică a elevilor
g) Ajută elevii să dobândească noi cunoștințe științifice
h) Îi ajută pe elevi să rezolve diverse probleme din viața de zi cu zi
i) Oferă profesorilor tehnici, metode și alte resurse care pot fi integrate în activitatea de predare la clasă
j) Ajută elevii în alegerea unei cariere profesionale

9. Mai există și și un alt rol care ar putea avea o importanță semnificativă (mare sau foarte mare)?

a) Da
b) Nu
 Dacă ați bifat a) Da - vezi și întrebarea nr. 10

RECUNOAȘTEREA ACTIVITĂȚILOR DE EDUCAȚIE NONFORMALĂ

11. Vă rugăm să vă exprimați acordul/ dezacordul în legătură cu următoarele enunțuri:

  1 2 3 4 5
a) Activitățile nonformale ar trebui să fie incluse intr-un procent mai mare în programa școlară
1
2
3
4
5
b) Procentul de activități nonformale ar trebui să rămână la latitudinea profesorului
1
2
3
4
5
c) Activitățile de educație nonformală nu ar trebui incluse în programa școlară
1
2
3
4
5
 

 

Se completează pe fiecare linie în parte. Repere de poziționare pe scala de la 1 la 5:

1

2

3

4

5

dezacord total

dezacord parțial

nu știu/ nu pot aprecia

acord parțial

acord total

 
12. Considerați că profesorii beneficiază în prezent de suficient sprijin în proiectarea și derularea activităților de educație nonformală?
a) Da
b) Nu
 Dacă ați bifat b) Nu - vezi și întrebarea nr. 13

14. Evaluați fiecare din resursele listate sub aspectul următoarelor criterii:

  • a) Relevanță = resursa este relevantă, se adresează realmente nevoilor/ este cea mai potrivită în activitatea de educație nonformală;
  • b) Replicabilitate = resursa are potențial – poate fi multiplicată/ preluată și de către alți actori educaționali;
  • c) Impact = resursa generează un impact pozitiv în proiectarea și derularea activităților de educație nonformală;
  • Pentru fieare resursă selectată și criteriu aferent se acordă note de la 1 la 10, unde 1 = nota minimă; 10 = nota maximă. Aceeași notă poate fi acordată mai multor itemi.
 

Pentru fieare resursă selectată și criteriu aferent se acordă note de la 1 la 10, unde 1 = nota minimă; 10 = nota maximă. Aceeași notă poate fi acordată mai multor itemi.

DIFICULTĂȚI ȘI BARIERE

Lista următoare cuprinde mai multe impedimente pe care este posibil să le fi întâmpinat și dumneavoastră în colaborarea cu alți actori implicați în activitățile nonformale desfășurate cu elevii.

15. Pe baza experienței dumneavoastră, vă rugăm să apreciați impactul acestora asupra calității educației nonformale, acordând note de la 1 la 10, unde 1 = impact minim; 10 = impact maxim.

16. Vă rugăm să aranjați în ordinea importanței (de la cel mai important la cel mai puțin important) următoarele impedimente asupra calității educației nonformale în procesul de predare-învățare-evaluare a chimiei:

a) Timpul
b) Spații adecvate
c) Resurse (bani, materiale, aparatură etc.)
d) Lipsa de experiență în organizarea unor astfel de activități
e) Lipsa corelării cu competențele vizate de programa școlară
f) Lipsa corelării cu conținuturile din programa școlară

OPINII FINALE

17. În opinia dumneavoastră, ce caracteristici are o activitate nonformală de succes?

 

Notați o singură caracteristică într-una din casetele alocate. Dacă doriți să desemnați mai mult de 3 caracteristici, utilizați ca separator semnul ; (punct și virgulă);

Dacă / acolo unde nu aveți o opinie în acest sens - lăsați necompletat!

18. Propuneri, sugestii și recomandări privind educația nonformală a elevilor în procesul de predare-învățare-evaluare a chimiei:

DATE SOCIO-DEMOGRAFICE

19. Gen:
a) masculin
b) feminin

20. Vârsta (în ani împliniți):

21. Ultimele studii absolvite:

1. Licență
2. Master
3. Doctorat
4. Studii postdoctorale

22. Vechime în învățământ (ani împliniți):

 

Pentru mai puțin de 1 an, treceți numărul de luni (împlinite), după următorul model:

  • 1 lună = 0,1;
  • 6 luni = 0,6;
  • 11 luni = 0,11;

23. Școala/ școlile la care predați se află în mediul:

a) urban
b) rural
c) ambele

24. Pentru a evita retransmiterea invitației de completare a chestionarului și celor care l-au completat deja, aveți opțiunea de a introduce aceeași adresă de e-mail pe care ați primit invitația (în spațiul de mai jos):

 Adresa dvs. de e-mail va fi utilizată exclusiv în acest scop și nu va fi distribuită către terți sau utilizată în alte scopuri.

Instrucțiuni finale privind completarea și transmiterea Chestionarului

Înainte de a da click pe butonul TRIMITE, aveți posibilitatea de a vizualiza Chestionarul online și de a modifica opțiunile de răspuns (nu dați BACK, ci rulați pagina). După ce ați apăsat pe TRIMITE, nu mai aveți posibilitatea de revenire asupra datelor completate online.

În cazul în care nu ați completat toate câmpurile (la întrebările setate ca fiind obligatorii, marcate cu *) - Nu veți putea TRIMITE chestionarul! Prin setări specifice, veți fi direcționat către întrebarea/ întrebările pentru care nu a fost furnizat răspunsul complet. În schimb, completarea conformă asigură transmiterea Formularului: după ce ați dat click pe butonul TRIMITE, va fi afișat următorul mesaj de confirmare:

Vă mulțumesc!

Datele au fost înregistrate cu succes, chestionarul dvs. fiind completat integral.