Diana activ Percepția cadrelor didactice de chimie (...)


Chestionarul de față investighează percepția cadrelor didactice de chimie cu privire la necesitatea și utilitatea includerii unor activități de educație nonformală în demersul didactic. Completarea chestionarului confirmă acordul participării la cercetare. Prezentul studiu respectă Declarația de la Helsinki privind drepturile subiecților umani participanți în cercetare. Datele dumneavoastră cu caracter personal vor rămâne confidențiale și vor fi folosite doar în scop științific, conform prevederilor Regulamentului UE 679/2016 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Răspunsurile dumneavoastră sunt confidențiale și anonime (nu se solicită nume, prenume sau semnătură) și vor fi utilizate numai pentru prelucrările statistice aferente raportului care formalizează studiul de referință).

Mai mult, fiiind un sondaj de opinie cu întrebări anonimizate, răspunsul dvs. nu angajează responsabilitatea organizației de apartenență, NU generează obligații și consecințe. În secțiunea de prelucrare a datelor, secțiunea realizată pe baza chestionarului va conține referințe statistice (grafice, tabele, respectiv numere și valori procentuale), NICIDECUM referințe/ aprecieri/ judecăți de valoare despre organizațiile/ instituțiile/ asociațiile din care faceți parte!

În acest context, vă rugăm să ne răspundeți la întrebările de mai jos. Timpul de completare estimat este de 15 minute. Evident, dacă pe parcursul completării chestionarului decideți să vă retrageți, o puteți face oricând.

 

Vă mulțumim!

Sunt 26 intrebari in acest chestionar.

FRECVENȚA ACTIVITĂȚILOR DE EDUCAȚIE NONFORMALĂ

Cât de des integrați activități de educație nonformală în procesul de predare-învățare-evaluare a chimiei?

a) Niciodată
b) O dată pe an (școlar)
c) De 2-3 ori pe an
d) O dată pe lună
e) Mai mult de o dată pe lună

În ce contexte ați desfășurat astfel de activități de educație nonformală?

a) Săptămâna Altfel
b) Școala Verde
c) În cadrul orelor de curs
d) Proiecte și activități extracurriculare

Dacă timpul, programa școlară etc. v-ar permite, cât de des v-ați dori să integrați activități de educație nonformală în procesul de predare-învățare-evaluare a chimiei?

a) Niciodată
b) O dată pe an (școlar)
c) De 2-3 ori pe an
d) O dată pe lună
e) Mai mult de o dată pe lună

TIPURI DE ACTIVITĂȚI

Ce spații și contexte de învățare ați utilizat pentru desfășurarea activităților de învățare nonformală a chimiei?

a) Universități și institute de cercetare
b) Centre educaționale (PlaYouth, Unico-Universitatea Copiilor, Casa Experimentelor etc.)
c) Târguri de știință (Noaptea Cercetătorilor Europeni, Noaptea Cercetătorilor ReCoNnect etc.)
d) Muzee de știință și tehnologie
e) Natură (parcuri publice, Grădina Botanică, păduri, lacuri etc.)
f) Școli de vară (Școala de Știință și Tehnologie de la Măgurele etc.)
g) Vizite la companii locale din domeniu
h) Proiecte/schimburi de experiență internaționale de tip Erasmus+, Comenius etc.
i) Servicii și autorități publice (ex. biblioteci județene, inspectorate școlare, Casa Corpului Didactic etc.)
j) Niciuna dintre cele listate

În urma derulării acestor activități, ați observat un impact pozitiv în următoarele arii?

                                                                                                  1 = Deloc;             2 = În mică măsură;              3 = Într-o oarecare măsură;              4 = În mare măsură;           5 = În foarte mare măsură

  1 2 3 4 5
a) Motivația elevilor
1
2
3
4
5
b) Curiozitatea elevilor pentru domeniul științelor (dorința de a afla lucruri noi)
1
2
3
4
5
c) Interesul elevilor (manifestat prin frecvența participării)
1
2
3
4
5
d) Înțelegerea de către elevi a unor aspecte teoretice de chimie
1
2
3
4
5
e) Performanța academică/ școlară a elevilor
1
2
3
4
5
f) Inclusivitate și echitate (integrarea elevilor cu dizabilități sau CES)
1
2
3
4
5
g) Dezvoltarea profesională a profesorilor
1
2
3
4
5
h) Leadership-ul școlii (ex. în luarea deciziilor)
1
2
3
4
5
i) Imaginea școlii (ex. deschiderea către comunitatea locală, campanii, alte inițiative de comunicare publică)
1
2
3
4
5
j) Capacitatea școlii de a atrage finanțări externe (ex. proiecte de tip Erasmus+)
1
2
3
4
5

Mai există și o altă arie de interes pentru care s-a produs un impact semnificativ (mare sau foarte mare)?

a) Da
b) Nu

ROLUL ACTIVITĂȚILOR DE EDUCAȚIE NONFORMALĂ

În ordinea importanței alocate, desemnați fiecare rol al activității de învățare nonformală a chimiei:

a) Ajută elevii să înțeleagă mai bine diverse noțiuni și fenomene chimice
b) Ajută elevii să lege noțiuni teoretice de aplicații din viața de zi cu zi
c) Stimulează interesul pentru știință al elevilor
d) Stimulează creativitatea elevilor
e) Stimulează lucrul în echipă
f) Stimulează gândirea critică a elevilor
g) Ajută elevii să dobândească noi cunoștințe științifice
h) Îi ajută pe elevi să rezolve diverse probleme din viața de zi cu zi
i) Oferă profesorilor tehnici, metode și alte resurse care pot fi integrate în activitatea de predare la clasă
j) Ajută elevii în alegerea unei cariere profesionale

Desemnați cele mai importante 4 roluri ale activității de învățare nonformală a chimiei:

a) Ajută elevii să înțeleagă mai bine diverse noțiuni și fenomene chimice
b) Ajută elevii să lege noțiuni teoretice de aplicații din viața de zi cu zi
c) Stimulează interesul pentru știință al elevilor
d) Stimulează creativitatea elevilor
e) Stimulează lucrul în echipă
f) Stimulează gândirea critică a elevilor
g) Ajută elevii să dobândească noi cunoștințe științifice
h) Îi ajută pe elevi să rezolve diverse probleme din viața de zi cu zi
i) Oferă profesorilor tehnici, metode și alte resurse care pot fi integrate în activitatea de predare la clasă
j) Ajută elevii în alegerea unei cariere profesionale
 

Această întrebare este alternativă la întrebarea precedentă (6a în Chestionarul print).

La final va rămâne una dintre cele 2 întrebări propuse!

Mai există și și un alt rol care ar putea avea o importanță semnificativă (mare sau foarte mare)?

a) Da
b) Nu

RECUNOAȘTEREA ACTIVITĂȚILOR DE EDUCAȚIE NONFORMALĂ

Vă rugăm să vă exprimați acordul/ dezacordul în legătură cu următoarele enunțuri:

  1 2 3 4 5
a) Activitățile nonformale ar trebui să acopere un procent mai mare din programa școlară
1
2
3
4
5
b) Procentul de activități nonformale ar trebui să rămână la latitudinea profesorului
1
2
3
4
5
c) Activitățile de educație nonformală nu ar trebui incluse în programa școlară
1
2
3
4
5
 

 

Se completează pe fiecare linie în parte. Repere de poziționare pe scala de la 1 la 5:

1

2

3

4

5

dezacord total

dezacord parțial

nu știu/ nu pot aprecia

acord parțial

acord total

 
Considerați că profesorii beneficiază în prezent de suficient sprijin în proiectarea și derularea activităților de educație nonformală?
a) Da
b) Nu

Ce resurse v-ar fi de folos în proiectarea și derularea activităților de educație nonformală?

a) Rețele de sprijin educațional la nivel local/național (ex. schimburi de bune practici în educația nonformală, dezbateri, simulări de metode nonformale)
b) Mai multe publicații științifice pe tema educației nonformale
c) Conferințe educaționale pe tema educației nonformale
d) Ghiduri pentru profesori (planuri de activități, metode și tehnici nonformale, exemple de bune practici)
e) Materiale auxiliare
f) Cursuri de educație nonformală pentru profesori
g) Resurse educaționale deschise
h) Instruirea studenților de la modulul psihopedagogic/ master didactic în educație nonformală

Evaluați resursele selectate sub aspectul următoarelor criterii:

a) Relevanță = resursa este relevantă, se adresează realmente nevoilor/ este cea mai potrivită în activitatea de referință;

b) Replicabilitate = resursa are potențial – poate fi multiplicată/ preluată și de către alți actori educaționali;

c) Impact = resursa generează un impact pozitiv în proiectarea și derularea activităților de educație nonformală

 

Pentru fieare resursă selectată și criteriu aferent se acordă note de la 1 la 10, unde 1 = nota minimă; 10 = nota maximă;

 

 

DIFICULTĂȚI ȘI BARIERE

Ce dificultăți ați întâmpinat în colaborarea cu alți actori implicați în activitățile nonformale desfășurate cu elevii?

1. Probleme logistice (ex. planificarea vizitelor/activităților, asigurarea siguranței elevilor, transport)
2. Probleme de comunicare
3. Promovarea unor interese ascunse ale părților implicate
4. Așteptări nerealiste din partea școlii
5. Așteptări nerealiste din partea altor părți implicate
6. Interese incompatibile ale părților implicate
7. Planificare deficitară
8. Lipsa viziunii
9. Lipsa încrederii
10. Resurse limitate din partea colaboratorilor (eg. materiale, reactivi chimici, aparatură, spațiu, personal disponibil, timp etc.)
11. Resurse limitate din partea școlii
12. Opinii diferite asupra valorii adăugate a activității desfășurate
13. Opinii diferite asupra conținutului științific abordat
14. Opinii diferite asupra procesului educațional (ex. metode, tehnici, instrumente didactice utilizate)

În cazul dificultăților selectate, vă rugăm să apreciați impactul acestora asupra calității educației nonformale, respectiv asupra performanțelor academice/ școlare ale elevilor (în disciplina de referință - chimie):

Vă rugăm să  apreciați ponderea următoarelor impedimente asupra calității educației nonformale în procesul de predare-învățare-evaluare a chimiei?

Rezultatele vor fi exprimate ulterior în valori procentuale, = 100%.

OPINII FINALE

În opinia dumneavoastră, ce caracteristici are o activitate nonformală de succes?

 

Notați o singură caracteristică într-una din casetele alocate. Dacă doriți să desemnați mai mult de 3 caracteristici, utilizați ca separator semnul ; (punct și virgulă);

Dacă / acolo unde nu aveți o opinie în acest sens - lăsați necompletat!

Propuneri, sugestii și recomandări privind educația nonformală a elevilor în procesul de predare-învățare-evaluare a chimiei:

DATE SOCIO-DEMOGRAFICE

Gen:
a) masculin
b) feminin

Vârsta (în ani împliniți):

Ultimele studii absolvite:

1. Liceu
2. Școală postliceală
3. Licență
4. Master
5. Doctorat
6. Studii postdoctorale

Vechime în învățământ (ani împliniți):

 

Pentru mai puțin de 1 an, treceți numărul de luni (împlinite), după următorul model:

  • 1 lună = 0,1;
  • 6 luni = 0,6;
  • 11 luni = 0,11;

Școala/ școlile la care predați se află în mediul:

a) urban
b) rural
c) ambele

Instrucțiuni finale privind completarea și transmiterea Chestionarului

Înainte de a da click pe butonul TRIMITE, aveți posibilitatea de a vizualiza Chestionarul online și de a modifica opțiunile de răspuns (nu dați BACK, ci rulați pagina). După ce ați apăsat pe TRIMITE, nu mai aveți posibilitatea de revenire asupra datelor completate online.

În cazul în care nu ați completat toate câmpurile (la întrebările setate ca fiind obligatorii, marcate cu *) - Nu veți putea TRIMITE chestionarul! Prin setări specifice, veți fi direcționat către întrebarea/ întrebările pentru care nu a fost furnizat răspunsul complet. În schimb, completarea conformă asigură transmiterea Formularului: după ce ați dat click pe butonul TRIMITE, va fi afișat următorul mesaj de confirmare:

Vă mulțumesc!

Datele au fost înregistrate cu succes, chestionarul dvs. fiind completat integral.